Десислава Димитрова: Представям си бъдещето без матури в четвърти и десети клас
8 март е празник, който съвсем естествено ни провокира да обърнем поглед към постиженията на нежния пол. Използваме случая да ви срещнем с една дама, за която професията учител е истинско призвание.
Десислава Димитрова е Старши учител по информатика и информационни технологии в училище “Св. Св. Кирил и Методий”, град Велинград. Тя е и сред спечелилите награда от конкурса на БАИТ “Дигитални новатори в образованието”, в категория “Технологични иновации”. Носител е на няколко престижни награди, сред които три пъти „Учител на годината“.
В своя педагогически подход тя залага на приятелската среда за работа, което според нея помага за пълното разгъване на потенциала на учениците. Често в уроците си използва свои видеа и практически задачи, които помагат на децата извън училище.
В интервю за Научи.бг тя разказва как протичат часовете ѝ и споделя редица интересни факти и мисли:
Г-жо Димитрова, в кое училище сте учили?
ОУ „Христо Ботев" гр. Велинград и ПГИТ „Алеко Константинов" гр. Велинград.
Кой беше любимият Ви предмет в училище?
Математика.
Защо учим математика в училище?
Защото математиката развива интелектуалните способности, уменията за анализ и обобщения, както и абстрактното мислене и способността да се развиват концепции.
Кои са трите причини да преподавате?
На първо място, това е безкрайната любов, която получавам от децата. Следват резултатите, които постигам и благодарностите, които получавам. Не на последно място е влиянието, което оказвам върху моите ученици.
Кого считате за свой модел на подражание?
Моята майка.
Опишете накратко как протича един час при Вас.
Моят час по математика винаги започва с поздрав, придружен от усмивка. Решаването на задачи невинаги е лесно и приятно занимание за децата и затова трябва да се създаде приятна и спокойна атмосфера.
Преговаряме стария материал и започваме с теория от новия и завършваме с практическо приложение на задачите.
Как си представяте образованието в България след 10 години?
Представям си една съвсем нова система на преподаване в часовете, насочена главно към практическо приложение на наученото, все повече отворена към комуникация с чуждестранни училища. Ангажираност на децата в екипи и групи. Без матури в четвърти и десети клас, напълно излишни и стресиращи за децата. Запазване само като вход за гимназии и университети матурите в 7 и 12 клас. Пренаписани нови учебници, защото има много ненужни и неверни неща.
Изцяло преработени учебни планове, за да се създаде възможност на децата свободно да се изразяват. По този начин ще се развие логично мислене, креативността и иновациите.
Има ли специфики при онлайн обучението, с които се сблъскахте и за които не бяхте подготвени?
Няма такива специфики. За мен онлайн обучението беше успешно. Моите ученици разработиха много проекти и даже спечелиха награди. Ученолюбивите и съвестни деца взимат еднакво участие както в присъствена така и в дистанционна среда.
Какво е мнението Ви за работата с платформата на Nauchi.bg?
Платформата е изключително добра и гъвкава. Чрез нея аз преподавам уроци на деца от цяла България, което допълнително ме удовлетворява.
Кои са Вашите любими книги и филми?
„Тунел през въздуха" на У. Д. ГАН. Харесвам българските филми от миналото време: „Осъдени души" , „Вчера", „Най-добрият човек, когото познавам!" и т.н.
Споделете любимата си хитринка (tips & tricks) по Вашия предмет.
Една от моите хитринки е за по-лесно запомняне на формули. Трудно е да се запомнят всички неща по математика. Решението са малки картончета, на които са написани формулите, без излишни обяснения.
Друга хитринка е да се научат да правят връзка между примерите в урока и другите предмети, които се изучават в училище. По този начин асоциативното мислене им дава пълна свобода да измислят нещо, което по някакъв начин е свързано с темата и което трябва да научат.